مراغه قطب مهم تولید سیب کشور
استان آذربایجان شرقی و شهرستان مراغه یکی از قطب های مهم تولید سیب در کشور محسوب می شود که به دلیل مرغوبیت و کیفیت بالا، همه ساله این محصول به کشورهای دیگر صادر شده و ارزآوری خوبی نیز دارد.

 شهرستان مراغه با دارا بودن اقلیم مناسب از قطبهای مهم تولید سیب در کشور محسوب می شود و ۶۰ درصد محصول شهرستان به کشورهای دیگر صادر می شود اما کشاورزان این منطقه با مشکلاتی دست به گریبان هستند.

تولید میوه این شهر سالانه ۲۳۷ هزار تن انواعی از جمله سیب، انگور، گردو، بادام و گوجه سبز است که محصول بیش از ۲۰ هزار هکتار باغ میوه اطراف این شهر است حدود ۷۰ درصد از این تولیدات به صورت مستقیم یا به شکل فراورده‌های کشاورزی به دیگر کشورها صادر می‌شود. از سوی دیگر سرمازدگی باغها این شهرستان سبب شده است تا این باغداران میل کمتری به تولید این محصول داشته باشند.

ابوالفضل شکوری با اشاره به ظرفیت بالای سیب مراغه اظهار داشت: آذربایجان شرقی از لحاظ تولید سیب رتبه دوم کشور را دارد که سطح زیر کشت این محصول در استان حدود ۳۷ هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که ۱۰ هزار و ۱۰۰ هکتار آن در شهرستان مراغه قرار گرفته است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهرستان مراغه قطب تولید سیب استان و همچنین کشور محسوب می شود، گفت: سیب مراغه به دلیل اقلیم مناسب این شهرستان، مناسب صادرات بوده و مشتری های خاص خود را در بازارهای جهانی دارد.

شکوری با اشاره به برداشت بالاتر از میانگین سیب از باغات این شهرستان گفت: میانگین برداشت سیب در هر هکتار در استان، ۲۰ تن است که به دلیل اقلیم مناسب این شهرستان حتی شاهد برداشت ۱۸۰ تن در هر هکتار از زمین های کشاورزی مراغه هستیم. وی ادامه داد: بخش قابل توجه سیب مراغه به خارج از کشور صادر می شود که این امر نشان از پتانسیل بالای این محصول کشاورزی و ارزش صادراتی و اقتصادی آن دارد که با اندکی توجه به باغات این میوه و حمایت از کشاورزان می توان آن را به یکی از محصولات کشاورزی با ارزآوری بالا تبدیل کرد.

 شکوری ادامه داد: به دلیل برخی مشکلات کم آبی و خشک شدن دریاچه ارومیه از توسعه باغات سیب جلوگیری کرده و در پی اصلاح آن ها خواهیم بود.

وی افزود: همچنین از تحقیقات مفید برای تولید محصول مطلوب بازارهای جهانی استقبال می کنیم تا بتوانیم محصولاتی با ذائقه بازارهای بین المللی را تولید کنیم. 
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 26 خرداد 1394برچسب:سیب مراغه , باغات مراغه , کشاورزی مراغه, | 9:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |